Sandsekker er uunnværlige i CrossFit
09.07.2024

Sandsekken har vært en fast del av CrossFit siden begynnelsen, og sammen med hammeren og dekket er sandsekken et av de mest klassiske kjennetegnene for CrossFit. I motsetning til hammeren og dekket er sandsekken ‘still going strong’ og blir brukt til stort sett alle større internasjonale konkurranser. Å kunne arbeide med tunge sandsekker er et ‘must’ hvis du vil noe i sporten CrossFit.

Forskjellige typer sandsekker for en allsidig trening

Sandsekken er en av de mest enkle, men samtidig også et av de mest, om ikke det mest, allsidige treningsutstyr i CrossFit-universet. De finnes i alle størrelser helt fra 9 kg til å løpe med og helt opp til 150 kg, hvor det skal lages cleans (få sandsekk fra bakken og opp på skulderen). Hvis jeg skulle på ferie og bare hadde plass til ett stykke utstyr, ville jeg selv velge en sandsekk. Gjerne den på 70 kg, som er den typiske RX-vekten for menn i CrossFit, men 45 kg (RX-vekten for kvinner) kan også fint fungere.

Sandsekker i konkurranser

Dens allsidige funksjon gjør også at den nesten er garantert å være en del av programmet til de større konkurransene. Selv i fjor var jeg på CrossFit Games semifinalen i Berlin, hvor vi to ganger skulle holde en 90 kg sandsekk i det såkalte bear hug-holdet, mens vår partner gjorde 150 Double unders. Og det var virkelig en hard økt. En annen konkurranse jeg var med på, var French Throwdown, hvor det var sandsekker med i hele 2 av 7 workouts. I den ene workouten skulle vi gjøre squats med sandsekker, og i den andre skulle vi gjøre sandbag cleans. Som sagt, du kommer ikke utenom sandsekker hvis du driver med CrossFit på konkurransenivå.

Typiske øvelser med sandsekker

Her kommer en liste over øvelser som typisk sees med sandsekker:

  • Sandbag over the shoulder
  • Sandbag to shoulder
  • Sandbag bear hug
  • Sandbag carry
  • Sandbag squat
  • Sandbag over yoke (eller annet objekt)
  • Sandbag lunges
  • Sandbag jerks