Prisene er inkl. toll og MVA
365 dagers returrett
Kundeservice: +47 22 53 55 59
SPAR 20% PÅ VÅRE SOMMERFAVORITTER

Slik kan du endre dine vaner

Sådan kan du ændre dine vaner
Slik kan du endre dine vaner
- af Sophie Dehn
17.04.2024
Sophie Dehn profilbillede

Alle snakker om vaner. Men hva er definisjonen på en vane? Er vaner og atferd det samme? Hvorfor er de viktige og hvordan endrer vi dem?

Hva er vaner?

En vane er en rutine og et atferdsmønster som vi utfører regelmessig, og som har utviklet seg over tid. Vaner er handlinger vi gjør igjen og igjen, som å bite negler eller drikke kaffe hver morgen.

Vaner skiller seg fra atferd, da atferd er mer omfattende og beskriver hvordan vi oppfører oss i forskjellige situasjoner. Det kan for eksempel være våre tilfeldige handlinger og reaksjoner på noe uventet eller når vi gjør noe for første gang.

Noen vaner er vi veldig bevisste på, noen er vi litt bevisste på, og mange av våre vaner er ganske ubevisste for oss. Noen vaner er vi også bare bevisste på i spesifikke perioder eller kontekster.

Vi har alle en del vaner som vi synes bidrar positivt til våre liv og velvære. I tillegg har vi vaner som vi er nøytrale til, og som oftest også noen vaner som er mindre ønskelige for oss, og som vi betrakter som dårlige vaner. Noen ganger kan vaner også være ønskelige på noen tidspunkter og i noen kontekster, men ikke ønskelige i andre situasjoner. Dessuten spiller våre mål og verdier en viktig rolle i hvordan vi vurderer våre vaner og om vi ønsker å endre dem.

Eksempler på vaner

Her vil jeg gi en rekke eksempler på vaner som blir delt inn i enten positive eller sunne vaner, mindre ønskelige eller dårlige vaner, eller vaner vi sjelden tenker over.

Vaner som de fleste opplever som positive eller sunne vaner

  • Treningsvaner
  • Gode søvnvaner
  • Sunne kostvaner
  • Lesing og læring

Vaner som mange ser som mindre ønskelige eller dårlige vaner

  • Langvarig eller hyppig skjermbruk (for eksempel sosiale medier på mobilen)
  • Røyking
  • Uønskede spisevaner (for eksempel overspising)
  • Prokrastineringsvaner
  • Overarbeid av forskjellige slag

Vaner som vi sjelden tenker mye over

  • Kjøre samme vei til og fra jobb/skole
  • Hilse på andre
  • Drikke kaffe/te
  • Vaske hender og pusse tenner
  • Daglige små rutiner på jobb eller hjemme

Hvorfor gir det mening å se på våre vaner?

Å engasjere seg i sine vaner kan være gunstig, da våre vaner styrer mye av vår hverdag og liv. De har stor innflytelse på vår livskvalitet, produktivitet og trivsel.

Våre vaner påvirker hvordan vi trives i hverdagen hjemme og på jobb, hvordan vi bruker vår tid og hvordan vi omgås de rundt oss. Med en større forståelse og innflytelse på våre vaner, kan vi endre dem og oppnå mer trivsel på flere områder.

Når vi har etablert en vane, er det enklere å vedlikeholde vanen enn å forvente at vi alltid er motiverte eller disiplinerte omkring noe. Ønskede vaner kan etter en stund fungere som en autopilot, som vi gjerne vil la oss styre av. Vi bruker ikke noe energi og tid på å tenke og bestemme oss for det; vi gjør det bare.

Vaner kan være veldig smarte og gjøre hverdagen og livet mye enklere når de først er etablert. Veien til en ny vane er imidlertid ikke alltid enkel.

Hvor lang tid tar det å endre en vane?

En utbredt myte er at det tar 21 dager å etablere en ny vane. Ofte tar det mye lengre tid. Ofte må vi også forstå og overkomme noen hindringer, justere vanen, samt bruke flere forsøk før det blir et vedvarende atferdsmønster.

Det er mange aspekter rundt det å endre eller etablere vaner. Jeg nevner et par ting som kan være nyttige i prosessen.

3 grunnleggende tips

Her er 3 grunnleggende tips som jeg har lært og erfart, er nyttige når vi ønsker å erstatte en eksisterende vane med en ny vane:

Tenk på å erstatte eller legge til, ikke på å avskaffe

I stedet for å si: "Jeg vil slutte å gjøre X", er det nyttig å tenke på hva du kan gjøre i stedet. Det handler om å erstatte en gammel eller dårlig vane med noe nytt og mer ønskelig, som er i samsvar med det som er viktig for deg på lang sikt.

Finn ut hva den aktuelle vanen gir deg

I forlengelsen av at du erstatter det du gjorde før med noe nytt, er det nyttig å tenke litt over hvorfor du gjør som du gjør. Kanskje er det en grunn til det som du ikke har tenkt over før. Hvis vi blir bevisste på hvilket behov vi får oppfylt med den nåværende vanen, kan vi lettere finne alternative måter å oppfylle de samme behovene på.

Vær realistisk og fleksibel

Ikke sett listen for høyt. Livet skjer, og det oppstår hindringer. Sørg derfor for å begynne med en plan som er veldig realistisk for deg å utføre, samt unngå å endre flere ting på én gang. I tillegg kan du med fordel sørge for å ha en "backup-plan", slik at du i tilfelle hindringer kan tilpasse vanen og fortsatt holde den i gang. Og ikke minst: Vær tålmodig og ikke for hard mot deg selv når du av og til mislykkes. Det er en del av prosessen.

3 konkrete strategitips for endring av vaner

Det kan være vanskelig å endre sine vaner eller erstatte de nåværende dårlige vanene med nye vaner, men det kan være en veldig god idé å gjøre det. I praksis er det også noen strategier som kan være nyttige for å skape en ny vane. Her er 3 veldig gode:

Habit-stacking

Det kan være en stor fordel å binde en ny vane sammen med en eksisterende vane. Det gjør det enklere og mer sannsynlig at vanen kan bli en fast del av en daglig rutine. Hvis du for eksempel vil sikre deg at du ikke sitter for lenge med mobilen om kvelden før leggetid, kan du legge telefonen til lading et annet sted rett etter at du har pusset tennene.

Temptation bundling

Denne strategien handler om at du kan knytte en ønsket vane sammen med en aktivitet som du liker godt. Slik kan du forbinde noe du gjerne vil gjøre med noe du nyter. Et eksempel kan være å ta med en venninne på trening, snakke med foreldrene dine på telefonen mens du skjærer frukt og grønnsaker til matpakken, eller lignende.

Lag en plan B

Som jeg tidligere har beskrevet, er det nyttig å ha en backup-plan. Hvis du støter på hindringer, kan du ha en alternativ strategi klar som hjelper deg med å fortsatt holde vanen i gang. Det kan for eksempel være at du i stedet for å dra til treningssenteret, gjør noen øvelser hjemme. Du kan se mer her, hvis du vil finne inspirasjon til din hjemmetrening.

Ønsker du mer kunnskap om vaner?

Hvis du synes at emnet om vaner er utrolig spennende, vil jeg anbefale deg å lese "Atomic Habits: An Easy & Proven Way to Build Good Habits & Break Bad Ones" av James Clear.

Jeg håper at dette blogginnlegget har gitt deg noen nyttige impulser til å ta tak i noen av de vanene du ønsker å etablere.

Jeg vil avslutte med et sitat jeg liker, angivelig av Frank Hall Crane: "Habits are safer than rules; you don't have to watch them. And you don't have to keep them, either. They keep you."

Her kan du betale med Dankort, VISA og MasterCard GLS Pick up Point